Pagina's

maandag 5 mei 2014

Oostenrijk: Schnitzels en chocolade

Bergen, een prachtig uitzicht en genoeg plaatselijke specialiteiten.  Ik ben een week naar Oostenrijk geweest, waar ik ontzettend genoten heb! Op bijna 1200 meter hoogte heb je echt het gevoel dat je alles even achter je laat en je kan ontspannen op je eigen plekje tussen de wolken. Uiteraard staat mijn brein nooit stil en ben ik teruggekomen met een blocnote vol ideeën voor The Little Food Factory en de toekomst! Omdat Oostenrijk echt zijn eigen dingen heeft op 'food gebied' deel ik graag mijn ervaringen.

Denk je aan Oostenrijk, dan denk je al snel aan de schnitzel! De lekkerste die ik tot nu toe heb gelezen was bij Wirthaus Nattererboden. Goed verstopt tussen de bomen vind je dit restaurant inclusief mini kinderboerderij en reusachtig veld waar je bijna a la The sound of music doorheen zou willen huppelen. Ik at hier de kalfschnitzel met rösti.  Na uitvoerig onderzoek met mijn zwager kwamen we erachter dat de speciale smaak van de rösti te danken was aan de komijn die erdoorheen zat. Was deze maaltijd een culinair hoogstandje? Nee. Is dat nodig bij een schnitzel met rösti terwijl je zicht hebt op nog net besneeuwde bergtoppen? Nee!! Het was heerlijk, meer dan genoeg en wat mij betreft is het Wirthaus Nattererboden een goed verstopte spot om een echte Oostenrijkse maaltijd te nuttigen.



Een ander typisch Oostenrijks gerecht is de Alpler Rösti.  Aardappel, ei en spek. Hoewel deze omschrijving veel weg heeft van een antikater ontbij, werkt het gewoon. Vullend is het zeker, maar niets dat een frisse bergwandeling niet kan verhelpen. Dit ga ik zeker thuis nog eens namaken!



Ik vond het opvallend hoeveel soorten fruit er in Oostenrijk gewoon in de supermarkt liggen! In Nederland moet je vaak echt nog op zoek als je drakenfruit of Kaapse goudbessen wilt hebben, maar daar liggen ze ruim gesorteerd klaar. Zo liepen we op een plaatselijke markt ook tegen een kraampje aan dat vol lag met gedroogd fruit (zonder suiker, zo werd ons meerdere malen verzekerd) Kiwi, appel, banaan, ananas, mango en zelfs drakenfruit!

Op de laatste dag kregen we DE Milka fabriek in ons vizier. Hoewel je de fabriek zelf niet in kunt, is er wel een winkel.  Een echte, volledig lila, Milka winkel met werkelijk elk soort Milka product dat je je voor kunt stellen. En wat doe je dan? Je slaat in, zodat je je thuis nog even in de kleine, paarse chocoladehemel waant.



Tips!!

de lekkerste schnitzel!

Bling bling!

Een van de hoogste watervallen, waar je vlak langs kan lopen.

De fabriek en winkel voor alle chocolade liefhebbers!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten